Followers

Sunday 5 January 2014

Model Reka Bentuk Pengajaran Dick & Carey (1990)

DI bawah model ini terdapat lapan proses ppengajaran yang dicerakinkan kepada empat bahagian iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan dan penilaian.

ANALISIS

1) Kenal pasti matlamat pengajaran.
- kenal pasti apa tujuan yang hendak dicapai
- hal ini bagi memastikan pengajaran mengikut urutan dan tak tersasar
- kenal pasti penggunaannya dan masa yang ditentukan semasa pelajar menggunakan perisian.

2) Kenal pasti kemasukan tingkah laku.
- melihat kepada tahap kebolehan pelajar sebelum pengajaran
- guru perlu memberi lebih perhatian pelajar yang kurang terdedah dengan teknologi multimedia ini
- ciri-ciri pelajar akan memberi impak reka bentuk pengajaran kerana pelajar yang dah biasa kepada pengisian ini akan mahukan lebih maklumat

3) Kendalikan analisa pengajaran
-analisa ini amat penting kerana guru dapat mengetahui apa yang diajar
- bagaimana domain pembelajaran bagi mencapai kemahiran sasaran
- supaya kelemahan perisian dapat diperbaiki dan memudahkan pelajar memahami pengajaran

REKA BENTUK

4) Menulis objektif pembelajaran
- supaya isi pelajaran dapat dicapai sepenuhnya
- jika pelajar berjaya membuat tugasan, maka objektif terdahulu tercapai
- dalam pembelajaran, pelajar perlu mendapatkan kemahiran untuk digunakan dalam pembelajaran seterusnya dan ditingkatkan dari semasa ke semasa

PEMBANGUNAN

5) Membangunkan item ujian rujukan kriterian
- setiap kelemahan perisian dapat dikenal pasti dan dibaiki
- perkara yang perlu dinilai ialah pembelajaran
- item juga akan menilai pelajar dan masa yang diperlukan untuk sesuatu penilaian
- perlu tahu jumlah item ujian supaya keputusan dapat diketahui dengan lebih cepat

6) Membangunkan strategi pengajaran
- maklumat yang diperolah dan dirancang dikelompok mengikut turutan maklumat
- capaian akan lebih mudah dan cepat
- maklumah ini akan dipersembahkan melalui penglibatan pelajar dan tindak balas mereka

7) Membangunkan dan memilih bahan pengajaran
- bahan pengajaran memerlukan satu strategi yang sesuai dan bahannya pula dapat digunakan baik secara individu mahupun kumpulan
- aspek pengajar juga kena diberi perhatian supaya pelajar dapat faham secara maksimum

PENILAIAN

8) Reka bentuk penilaian formatif
- supaya pakar subjek mempercayai bahawa kandungan bahan pengajaran dalam perisian adalah tepat dan menepati spesifikasi perkeliliang




No comments:

Post a Comment

hAi KaWaN yAng cOMel, TingGalkan KOmEn LepAs Baca yer, SaTu PuN Ok. :)