Followers

Saturday, 27 May 2017

Kelas tercantik

Kolej Vokasional Kudat telah menganjurkan pertandingan keceriaan kelas 3K. Nak tak nak kena la uruskan. awal tengok kelas ni yaa ampun. meja kerusi goyang patah semua ada. Tingkap pun xada. adoi mcm mna ni. huhhhh... tapi berbekalkan minat aku dan pelajar, akhirnya sikit-sikit siap. cantik tak cantik tu tak nak komen , yang penting pelajar selesa. kaannn. klise. hahaha

nahhhh jom tengok. malas nak celoteh panjang
SEBELUM

































SEMASA


                                                              






                                                                      








                                                                         



Result dia nanti la.. 




Tuesday, 17 January 2017

ASAM PEDAS IKAN KERISI Ck

Assalamualaikum. Hari ni saya nak share resepi asam pedas. Malas nak celoteh panjang. Boleh la tengok sendiri dan selamat mencuba.

Bahan-bahan
1 - bawang besar 1 labu

2- serai 1 btg
3- halia 1 inci
4- kunyit hidup 2 inci
5- belacan 1 inci
6- biji ketumbar 1 sudu teh
7- jintan manis 1 sudu teh
8- bji cili kering 10-15 biji (nk pedas boleh tambah) 
9- ikan keris 5 ekor dipotong dua
10- bendi 7 biji dipotong dua.
11- air asam jawa 5 sudu@ asam keping 3 (nk masam lagi boleh tambah)
12- daun kesum 4-5 tangkai
13- minyak untuk menumis
14- garam dan gula secukup rasa.

Cara-cara
1- kisar bahan-bahan 1 hingga 8. Jgn lupa masukkan air. Boleh tambah belacan 1 inci. Kalau nak la.
2- panaskan minyak dalam kuali atau periuk. Elok minyak kita lebihkan, baru menarik. Huhu.
3- tumis bahan kisar dalam minyak yang sudah panas dan gaul.
4- perlahankan api, tutup kuali dan sesekali buka dan gaul. Tunggu sehingga bahan kisar pecah minyak atau naik bau.
5- apabila sudah pecah minyak, boleh masukkan air asam dan daun kesum. Tambah sedikit air kalau pekat sangat. Kuatkan sikit api.
6- boleh perasakan dengan garam dan gula. Ada org suka taruk last2. Mana2 lakan asal bahagia.
7- apabila mendidih, boleh masukkan ikan dan bendi. Dalam 8-10 minit dah boleh tutup api. Siap untuk dijamah.



Asam pedas CK