Followers

Sunday, 22 December 2013

Pantun Ampun Maaf

Ratna sendu rindu berhimpun,

duduk bersimpuh nantikan abang,


Jari dipadu kupohon ampun,


silam menjauh usahlah dikenang.


KAUs

Monday, 9 December 2013

Bakit cik ooo bakit jangan ralit - Mahadzir Syed Omar

cik... ooo cik...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...
jangan lali dok kena ulek...
jangan dema balas isi...
mu hanaih kulit...

cik...
laa zaman medeka...
banyak keja kita...
nak isi wawasan negara...
jiwa kena besar...
usaha kena berlipat ganda...

cik...
kalu mu dok ralik...
mengeliat dalam kain sentong...
telor sebutir riuh sekapong...
harap hebat puko gong...
bunyi anzamat berghelong-ghelong...
sapey kiamat tak boleh untong...
tak lamat tergadai kapong...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
dadah... ganja... sebok ektasi... keton...
jangan dok tebeng...
badan merana...
burok...
pucat lesi...
busok kong...
kuruh keng...
jadi bakey bernyawa...
seduit... tak berguna...
kot kalu pon e'gheng...
jangan dok salah sapa...
mu yang jeleng...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
cara mat rempit jangan dok tighu...
taya dua angket jadi satu...
di hamat leh traffic lari berchagu...
dok cari penyakit nak masok ICU...
jatoh parek berjabuh lemu...
habih mak pak bercelaghu...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
bangsa kita bukan gheleng...
tapi kalu mu dok buat lekeh...
habih gheta mu kena sembelih...
di londeh tinggai segheley...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
kalu nak tinggi martabat diri...
ngaji tinggi-tinggi sapey universiti...
thu teknologi thu ICT...
segala ilmu dihujong jari...
thu siasah jaga diri...
baghu lah mu disanjong dipuji...
jadilah diri bangsa terbilang...
baghu tak beghani buli dik orang...
klu hidop kita terbilang...
baghu diri tak ghasa terbuang...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
adat susila budaya kita...
budi bahasa kena jaga...
beradat beralong adat orang tua...
taat kat guru jangan dehaka...
baghu hidop aman bahgia...

cik...
jangan dok tighu budaya tak sehat...
habih bercelaghu kecewa masyarakat...
kachan pakai baju dok napak pusat...
sluaq ketat, ghat, botok, bulat...
kukkik kukkki suksik suksik lam gelab...
lupa diri lupa akhirat...
tup tup... haaa...
perut koi sarat koi bulat...
hat jantan bek batat...
tinggai la cik dok menanggong akibat...
mak pak tak torah nak buat...
taktau ubat kelat...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...

cik...
nak boleh medeka bukan mudah...
meleleh a mata... tubit darah...
bergadai nyawa herta punah...
berkecey tulang didalam tanah...

cik...
bumi merdeka ni kena jaga...
ni... lah pusaka hat kita ada...
klu cik dok buat tak saday ja...
chey takot satu masa...
pakat terbeliak biji mata...
baghu nak berteriak pacak kepala...
kachan nyesey tak jadi apa...

bakit... cik ooo bakit...
jangan ralik...
jangan lali dok kena ulek...
jangan dema balas isi...
mu hanaih kulik...

ingat cik...
ingat pesan chey...
ingat cik dey...

sajak ni memang terbaiklah. dinukilkan dalam dialek Sik/Baling yang juga merupakan dialek Kedah Persisiran. Jadi tak hairanlah ada perkataan-perkataan yang sama dengan dialek Kelantan. klu nak thu lebih lagi jom kita p bercuti di Sik atau Baling... terbaik.

Sunday, 8 December 2013

Teater Renjong : kritikan rambang


Alhamdulillah dapat juga aku menyaksikan rakan-rakan berjuang di pentas teater. huhhhhhhh, banyak betul pujiannya sampai aku rasa kalau aku dalam produksi Renjong sudah semestinya seluar aku dah koyak rabak. Hal ni jugalah penyebab untuk aku membuat ulasan yang ikhlas tanpa bias. hehehehe.. mesti seram geng Renjong baca ni.. xdalah ni saja ja pendapat untuk lebih maju pada masa hadapan.

1 ) penonton Alhamdulillah ramai jgk. Aku membuat konklusi mudah, wujudnya Renjong atas identiti yang berbeza kos dan ideologi banyak mempengaruhi kehadiran penonton pada hari itu. mana taknya ada Sejarah, bahasa Melayu, Sains Pertanian dan mungkin ada lagi jurusan lain. Nampak juga rakan-rakan pro-M yang datang menyokong beberapa sahabat pada hari itu.

2) Apa yang paling mengganggu aku pada malam tu adalah Audio. minta maaf pada kru audio. Tapi kehadiran audio untuk setiap babak agak membosankan ditambah pula dengan bunyi2 gangguan audio yang sememangnya menggangu la. Walau bagaimanapun tidak dapat dinafikan bahawa audio juga menghidupkan Renjong pada malam itu. terbaik juga daripada kru audio.

3) Set dan prob pula tak banyak yang bergerak. Tapi ok jgak la.

4) Pencahayaan ok.

5) Perjalanan cerita bermula di pasar. Ok. namun menjadi hambar apabila pelakon tidak mencari mic jadi suara tu samar2 (pada peringkat awal shj-mungkin baru nk sesuaika diri dgn pentas). Keluar Dato yang kat pasar tu menyelamatkan keadaan. Ada part2 tertentu yang terlalu banyak bercakap ditambahkan suara pelakon yang mendatar mejadikan penonton agak mengantuk. tapi tak lama la. selepas keluar aksi-aksi menarik serta lontaran suara yang lebih lantang memukau penonton. Kebijaksanaan pelakon membuat lawak menarik perhatian penonton. Babak yang keluar janda kepoh tu dok bergelek mmg menggamatkan dewan. tambah pula pak cik yang berinjut2 tu (pandai buat gaya) hahaha... terbaik. tp pergerakan mereka keluar dan masuk lebih kurang tiga kali menyebabkan perhatian kpd watak yang sedang bercakap agak terganggu. Tapi ada babak yang tak jelas, cth time Mariah tembak penjahat n lepas tu tak tahu apa yang jd. dok tunggu babak seterusnya tp xda jawapan. Mungkin aku yg teralit.

6) Watak : Bgi aku watak yang agak kuat pada malam tu ialah  mak Dr Zafran, Dato Kasim, Dato' apa yg sorg lagi tu (lelaki). Satu lgi aku tertanya2 mengapa tidak diberikan watak yang besar kepada yg jd pengacara majlis semasa dok berkempen. Kalau tak silap Nora. Aku rasa tone suara dia lebih sharp dan bersemangat. pendapat aku ja la. Antara watak sampingan yg kuat ialah Pak cik yg terinjut2 tu la. huhuhu. Penjahat pun ok. Pelakon utama utk watak Dr. Zafran. secara jujurnya aku rasa pelakontu  sangat pandai berlakon tetapi mungkin berlaku ketidaksesuaian watak saja. Apapun pelakon2 ni semua klu rajin lagi menimba ilmu dan pengalaman aku yakin boleh jadi leboh hebat. Apapun terbaik utk pelakon Renjong.

7) apa lagi yang aku nak komen ni. xda apa dah kot. jadi aku nak bagi bintang. daripada 5 bintang aku bagi 4.5. Terbaik.

Maaf la ni cuma komen murahan dari aku. Maaf kalau ada yang tidak berkenan. ni cuma pendapat. Aku pun xpandai dalm bidang teater ni jadi kritikan secara rambang ni la jd pegangan. Kalau salah, anggap saja ni komen picisan yang sememangnya tak berguna sama sekali.

bahasa mmg ko la ulasan aku ni almaklumla jam 6 pagi dok menaip ni

Ikhlas : KAUs

Tuesday, 3 December 2013

Lagu Rakyat - Ala Canggung (negeri Perlis)

Lirik Lagu Canggung.

Ala canggung makcik la makcik canggung
Canggung canggung ala lei la lei...
Nasi kunyit Sayang gulai lah yang ayam
Tang mana lah ayam
Dalam belanga lah ayam
Hai sedapkah ayam
Mari dimakan di batas lentang.

Ala canggung makcik la makcik canggung
Canggung canggung ala lei la lei...
Songkok senget Sayang jalan lah yang malam
Mengkala la malam
Sat ni la malam
Hai sungguh ka malam
Hendak memikat si sanggul lentang

Ala canggung makcik la makcik canggung
Canggung canggung ala lei la lei...
Kuala Tunggang dik oi di padang lah yang Siding
Tang mana lah Siding
Hai di sana la Siding Hai jauh ka siding
Tempat lah orang julang penangin
Ala canggung makcik la makcik canggung
Canggung canggung ala lei la lei...
Sanggul lentang dik oi bungalah sunti
sapa dok sunti
hai dia dok sunti
hai betoi kah sunti
Bagailah mana apa nak jadi

Ala canggung makcik la makcik canggung
Canggung canggung ala lei la lei...
Bukit Chupping sayang gua lah berani
Dimana berani disana berani
Hai sungguh berani
Tempat orang mengambil baja.

boleh dengar di link ini
http://www.youtube.com/watch?v=UGjgqlQMdk8

Beras dan Melayu

Beras
(padi yang telah diproses dan akan kembang apabila dimasak)


Martabat beras dalam masyarakat Melayu sememangnya tinggi. Maka tidak hairanlah diceritakan dalam kisah Mahsuri bagaimana Pandak Mayah dan Endak Alang yang tidak mempunyai anak. Namun begitu, pada suatu hari Pandak Mayah menemui kerak nasi yang mengeluarkan bunyi seakan bayi menangis setelah penat mengerjakan sawah. Kerak tersebut dicampur dengan nasi yang dtanak dan tak berapa lama lepas tu Endak Alang pun hamil. Maka lahirlah Mahsuri dan dikhabarkan juga sewaktu kelahiran Mahsuri padi menguning seakan-akan emas yang berkilauan.

Satu lagu bukti ditunjukkan dalam filem "Embun". Sewaktu Bapa kepada Embun ingin berjumpa dengan pihak Jepun bagi memohon kepada pihak Jepun supaya melepaskan "Bayu", anaknya yang ditahan mereka. Sewaktu dalam perjalanan, kelihatan pihak Jepun sedang rakus membelasah orang-orang Cina. Dia memberhentikan basikal. Perasaan marahnya memuncak setelah melihat seorang askar Jepun yang mengais2 beras menggunakan kaki. Dia telah menyerang tentera Jepun hingga mengorbankan nyawanya. jelas betapa beras amat penting dan martabatnya sangat tinggi berbanding makanan2 keperluan lain.

Fungsi beras sebagai sumber makanan utama masyarakat Melayu memungkinkan mengapa beras ini begitu dijaga. Selain itu beras juga mempunyai fungsi lain seperti dalam adat istiadat. Sebagai contoh, pulut kuning.

*setakat sini dulu. nanti sambung lain.

Ini cuma pemerhatian dangkal tanpa sebarang rujukan. (pendapat saja) salah harap maaf.

Thursday, 21 November 2013

Kulihat Enggang Di Pintu Timur

Assalamualaikum



Alhamdulillah, masih juga aku dapat melihat ciptaan Allah S.W.T yang sungguh indah ini. Siapa percaya, masih terdapat beberapa ekor burung enggang yang terbang rendah di dahan-dahan pokok di sekitar kampus lama UPSI. kalau di tempat aku, memang susah nak nampak secara dekat sebab burung ni terbang tinggi dan hidup di bukit yang di beri nama Bukit Enggang.

Melihat enggang ini membuatkan aku terpana sedikit rasa sayu. Rasa sayu ini menerjah dalam. Seolah-oleh mengirimkan sedikit rasa siksa mereka terhadapku. Begitu payah mereka hinggap dari dahan ke dahan. Terdengar sahaja kenderaan lalu  akan bergeraklah mereka ke dahan yang lainnya.

Aku cuba monolog, apakah habitat mereka masih selamat ataupun sudah punah dicakar jari ganas merodok bumi hingga menyebabkan mereka terpaksa menumpang di misai hijau Ibu Kandung Suluh Budiman ini. Begitu payah untuk mengerti. Hanya mereka dan tuhan sahaja mengerti. Walau segagah mana pun mereka terbang, mereka tetap dihimpit gangguan manusia durjana mengaku penghuni dunia. Sayu dan kaku mengiringi.

Kalau mereka punya suara yang bisa melontarkan kata, nescaya mereka akan menjerit memaki hamun manusia yang tak punya rasa. Manusia yang gila. Manusia yang tamak haloba. Mereka pasti menangis memikirkan nasib anak cucu yang tidak terbela. Mereka pasti bersiap sedia dikuburkan oleh kita yang mengharap kalungan bunga.

Matanya ada air. Ya aku tak nampak. tapi kepayahan mereka itu membuktikan. Apakah air mata mereka langsung tak ada harga??????????????

Aku nampak mereka terbang berpasangan. Apakah cinta mereka masih manis ??? setelah manusia meragutnya??? Adakah mereka sanggup hidup membenihkan zuriat lagi sesudah tahu akan dibunuh manusia???

Aku gelarkan mereka itu mereka kerana mereka lebih layak digelar mereka berbanding kita yang terleka

cintai bumi hadiah Illahi.



Sunday, 17 November 2013

Pena Matlob



Dilakar jua lanskap indah
Hening selubungi subuh hati
Walau syahdunya makin pudar
Ditelan kebodohan tahta memaksa

Matlob 
jiwanya semboyan memugar jati bangsa
Walau perih memagar
Walau sakit menepis
Walau tahta menggila
Pena itu terus melakar Alif, Ba, Ta

Alif, Ba, Ta titiknya
Bermula dalam kelam kosong hampa
Baja kautabur
Tumbuhkan pepohon warisan 
pucuknya cucuk awan dengki mendung 
Akarnya cecah bebal tidak sedar diri
Helai daunnya menghijau tamak celak di mata

Setitik ilmumu dilautan 
kau siram hati bangsa seluruhnya
Kau basuh duka melarat hingga terbebat kental
Kau urut belikat kejang yang terhimpit angin kotor

Jawi masih ada
Kerna masih ada Matlob
Melingkari udara yang terhela
Masih Ada insan yang tertadah limpah ilmumu pinjam dari tuhan

Bahgialah kau di sana,
kerna sudah kau tinggalkan wasiat buat bangsa
Wasiat ilmu yang tidak akan padam
Walau terjirus nanah hina
Pena matlob akan terus melakar Alif Ba Ta
Jawi akan terus membugar
Mewarnai sarwajagat

(Al-fatihah buat Pak Matlob)

Nukilan

KAUs
18/11/2013

KHAR

(ini sebenarnya tugasan kelas Prosa - Puisi dedikasi khas buat Pak Matlob)

Palestina dan Kita berbeza


Cuaca pernah bicara mendung dalam kolam matanya
Titis-titis yang bening  kering
Diulik tanduk rakus si celupar
Jijik hina
Merabak maruah tiggal cebisan kotor yang ditertawa.

desa mereka semakin hambar
mentari yg bersinar kini terus lenyap dibakar cahayanya
garis-garis toresan duri
tertulis pada wajah
meragut maruahnya hingga londeh kesejukan

Mereka terus tinggal mereka
Dalam benak isi suka
Meski datang jua duka
Duka sembelih sejenak bangsa
Duka mengguris jiwa negara
Duka merundung air mata Palestina

Kita dan mereka tidak sama
Segalanya tidak sama
Meski darah merah mengalir pun berbeza
Kerana mereka rela berjuang
Buat agama bangsa dan negara
Kita pengecut
Kita Cuma mampu memilih
Antara kecintaan dalam doa
Dan kiriman sejambak bunga

juga tundukan hormat yang hina

Menangis sendu tanpa nada
Atas garis masa
kita cuma bawah redup
rimbunan pohon insan mekar
dalam samar atur gasak
Aduh
Mulut mereka dijahit oleh kita yang bebal
Tangan mereka dijahit oleh kita yang bebal

siapakah penghuni bumi sekangkang kera
memijak pemilik asal dunia
siapakah pemilik tanah sepetak sawah
banjir bermusim tenggelam dibajak noda

merekah pemilik bumi Palestina
Biar digasak jentera
Biar diacu senjata
Biar dihiris penuh cela
Puncak Cuma Satu
Mardhatillah
Jihad fisabilillah

Allahu akbar

nukilan
KAUs
18/11/2013

Aku yang dulu dan sekarang

Masih lagi aku ingt semasa semester 1,

aku join satu sayembara mendeklamasikan sajak yg dianjurkan di UPSI... aku ternampak iklan di depan pintu Timur n aku call terus no yg ada kt Iklan... paertandingan deklamasi sajak SPRM peringkat UPSI... Aku masuk bukanlah sebab aku hebat. aku masuk bukanlah sebab aku pernah wakil ke kebangsaan atau ke negeri atau ke peringkat daerah. Aku masuk cuma nak belajar. Aku masuk cuma nk timba pengalaman...

selepas call n aku naik bas.. lepas tu aku terus fikir utk buat sajak... dan lahirlah sajak "SI BAJU MELAYU". aku buat sajak bukanlah sebab aku hebat atau pernah antar sajak ke majalah, akhbar atau pernah sajak aku terselit dalam mna-mana antologi puisi... aku buat cuma nak belajar. Aku buat cuma nak hasilkan sajak sendiri.

HAri pertandingan aku cukup berdebar sebab aku baru sem 1... dan aku sorg saja sem 1.. yang lain semua sem 3 dan ke atas. Apa yg paling mengujakan aku telah menjadi Johan. Aku akui aku masih lemah dan tak hebat> Sebab tu aku selalu join pertandingan sajak atau ikut apa jua jemputan utk aku bersajak walaupun tak berbayar. Apa yg penting, aku belajar daripada setiap pertandingan dan persembahan yang aku sertai.

Alhamdulillah juga, sudah 4 kali aku mewakili UPSI dan impianku masih belum aku anggap berjaya kerana belum pernah menang... dan di peringkat UPSI, 6 atau tujuh kali aku menjadi johan. Alhamdulillah.... Alhamdulillah juga sajak ciptaanku masih ku simpan. Dan Alhamdulillah, aku masih dijemput untuk bersajak.

AKU CERITAKAN SEMUA INI BUKAN UNTUK BERBANGGA ATAU APA.. AKU CUMA KECEWA DENGAN ORANG-ORANG YANG TIDAK INGIN MEREBUT PELUANG... ALASANNYA CUMA MASA DAN TUGASAN...

~ siapa kita pada hari ini bukan bermula hari ini. tapi dari hari sebelumnya. Orang yg hebat pada semester 8 kerana dia bermula dari semester 1.

sekian
salam sayang

Sunday, 10 November 2013

Langkah Lestari - A. Samad Said.

LANGKAH LESTARI

Sejak subuh ini resah mendera qalbuku
mendengar nafas bumi yang cuba syahdu.
Di tengah rimba aku tekun menyanggah lara,
mewarasi setiap suara derita atau rianya. 
Subuh ini seluhur tekad kupadu qalbu
kerana terdengar rimba masih juga diganggu.
Dan walau anak rimba cuba tulus menyanyi
taring haloba masih bengis menoda bumi.
Di mana lagi dapat kuhirup udara yang murni,
setiap detik, dan serentak, terhidu elegi bumi?
Di sini—dedaun bersyair kepada leluhurnya,
bunga rimba cuba menari depan keluarganya.

Walau sungai serahsianya masih merdu mengalir,
kembaranya tetap resah di sisi ikan yang getir.
Dan kita mula terdengar suara rindu abad lalu,
menyerap gelak mewaras sedu, segala yang pilu.
Kita tidak akan rela berganjak mendakap alam
khusus ketika ia sedang terus terdera kejam;
kita tak rela dengar rintih rimba yang murung;
atau menyerap tangis dedaun dan sedu burung.
Kita berazam cekal berlawan di qalbu rimba
memanfaat setiap kitab lara dan buku sengsara.
Dan dengan sederap rentak dan sesyahdu suara
kita tetap bertekad melindungi rimba terdera.

Kau yang pendera usah berhelah atau berpura
kerana sedalam kuburmu rimba akan membela.

http://www.youtube.com/watch?v=Jtz63W-HMH0

Tuesday, 5 November 2013

Sajak Dirgahayu Bahasaku - Ahmad Sarju

Tempatmu di singgahsana
hati nurani bangsakus
warga yang berbudi
setia dan amanah.

Bahasa itu maruah bangsa
yang mesti dipelihara martabatnya
agar tetapkukuh dan ampuh
melayari lautan bijaksana
salam ikatan mesra dan teguh.

Cekal dan waja semangat pejuangku
hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu
di bumi bertuah ini
merentas dunia tak bertepi.

Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
ke barat dan ke timur menjalin persaudaraan
gagah pelautku membelah lautan
ke utara dan ke selatan bahasaku mencengkam
dari pulau ke pulau menggilap mutiara silam.

Dirgahayu bahasaku
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
menusuk kalbu lagu bahasamu
bahasamu bahasa minda
mudah akrab dan bertatasusila
daripada bangsa yang bernama Melayu
menempa kejayaan di alaf baru.

Sunday, 3 November 2013

Penangan PRK UPSI. pandangan mata kasar

Assalamualaikum. 

Dikesempatan ini aku cuma nak berkongsi sedikit perkara yang berlaku semenjak dua menjak menjelang pilihanraya kampus UPSI ni... TARIKH BILA?????????????? sebenarnya aku pun tak tahu bila sebenarnya tarikh yang sebenarnya.. ura-ura mengatakan dalam bulan Novermber ini juga. tapi tak kisah la bila pun, yang penting mahasiswa diberi ruang masa untuk menentukan calon yang layak menjadi peneraju Majlis Pewakilan Pelajar (MPP).

Hurmmmmmmm....
Perkara pertama yang aku paling nampak, terdapat bnyk usaha
yang dilakukan pihak tertentu dalam usaha memenangi hati pengundi untuk memilih mereka pada pilihanraya kali ini. Gerakan-gerakan ini telah bergerak secara menyeluruh. huhuhuhu.. kononnya menjaga kebajikan mahasiswa la kan... huhu,, xnak gelak tapi agak lucu.

Selain itu, sekarang ni adalah masa untuk mengenal pasti calon-calon yang layak untuk mewakili parti-parti yang terlibat. Justeru, adalah puak2 yang wujud yang kononnya mewakili parti2 tertentu untuk menawarkan peluang kpd calon yang dikira layak... tapi bila ditanya, kenapa korang ja tak bertanding??? jawapannya mudah, kami cuma mencari orang... aikkkkkkkkkk, perasan hebat ke kau ni??? hahaa.. xdalah.. sebenarnya niat dorang ni bersih lagi suci.

Sekarang ni juga wujud individu-individu yang melobi untuk dinaikkan sebagai calon. hahahhaa... nak tahu??????????? cer tengok kt notification tu!!! kan penuh orang dok post2 yang mcm dah jadi Perdana Menteri....????????? hahaha... soalan sentap ni mungkin ditujukan kepada aku tapi aku dah mmg macam ni semenjak aku dan facebook bertentang mata lalu jatuh cinta. huhuhu... kuang2. 

Perkara lain yang mmg tak pernah kering daripada bahang pilhanrya ni adalah sikap suka mengeji, menghina dan memfitnah kpd pihak lawan. Kebanyakan pihak merasakan mereka sahaja yang betul. tak percaya cuba like page fb atau follow blog dan twitter parti atau individu2 yang ternyata taksub dangan dokma mereka. jelas di situ... aku pun tak tahu nak kata apa... 

sekian ni sahajalah... ada masa update lagi.

KAUs

Friday, 1 November 2013

Selamat Pengantin Baru



Selamat Pengantin baharu buat abangku Osman bin Usof. Beliau merupakan anak keenam dalam keluarga aku. Aku anak yang ketujuh. jengjengjeng... hahahhaa... apapun semoga kekal hingga ke akhir hayat. Aamiin

nah menyanyi ni... lagu Selamat Pengantin Baru.

Selamat pengantin baru. 
Selamat berbahgia. 
Selamat ke anak cucu
Selamat sejahtera.

Semoga berpanjangan. 
Semoga berkekalan. 
Semoga satu tujuan. 
Semoga aman

Hidup mestilah rukun. 
Sabar paling perlu.. 
Cinta setiap hari.. 
Senyum mesti selalu. 
Oh oh oh oh..


Kaunter : Bila Nak Kawin 1.



Masih jauh untuk aku berbicara tentang jodoh. waaaaaaaaaaaaaaaaaa......... hahaha... tapi siapalah kita untuk menduga ilmu Allah S.W.T yang jauh lebih luas tidak terbatas langit dan bumi. Allah lebih tahu bila akan tiba jodoh kita. Jodoh Allah yang tentukan. huhhhhhhhhhhhhhhhh... entry ni bukan saja2 aku tulis tapi runsing memikirkan satu perkara....... ya sudah pastinya JODOH......... hahaha

Mungkin anda semua tahu atau pun tidak, aku mempunyai sembilan adik beradik. yang sudah berkahwin 6 orang dan sorg lagi InsyaAllah akan disatukan tahun hadapan. tak lama dah tu. Yang tinggal cuma aku dan adik bongsuku......... walaweeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhh...

Sudah pastinya selepas ni aku dah kena buka kaunter pertanyaan bila nak kahwin. Umur pun dah 22 tahun. hurmmmmmmm... tapi mak aku yang tolong jawab rasanya... "tunggu la dah kerja nanti". hahahaha... anak mak la katakan..

Apapun aku cuma berserah. Siapapun jodoh aku kalau sudah ditentukan Illahi aku terima. 

aku malas nk tulis panjang2... selebihnya ke entry seterusnya.

Sunday, 20 October 2013

Insan Hebat Bernama Habiburrahman El Shirazy

Berpeluang unttuk berjumpa dengan seorang novelis yang cukup hebat sangat-sangat diimpi-impikan. Beliau merupakan novelis no. 1 Indonesia yang sedang melanjutkan pelajarannya  peringkat master di UPSI. sememangnya insan yang berwajah manis ini memiliki pesonaliti yang patut dicontohi. Walaupun beliau merupakan seorang selebriti namun kerendahan hatinya membuatkan beliau senang didekati.

Bercita-cita
InsyaAllah suatu hari nanti aku bercita-cita untuk menjadi sehebat insan ini. walaupun aku tidak kenal secara dekat. namun insan ini mampu melahirkan rasa kagumku. Semestinya ilmunya tinggi berpaksikan agama Allah yang satu.

Harap suatu hari nanti, ingin sekali lagi bertemu dengan insan hebat ini.

Semoga penulis Novel Ayat-ayat Cinta, Dalam Mihrab Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dan banyak lagi karyanya ini dapat meneruskan usahanya dalam memperjuangkan nilai estetika dalam bidang kesusasteraan ini, Harap aku juga menjadi sepertinya.


gambar tak berapa ok... tapi ok la kan? huhuhu... tq Faez 


sisi lain gambar insan ini.


Saturday, 19 October 2013

Ideanya cuma JUDUL

Assalamualaikum
huhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
aikkkkk.. ngeluh panjang nampak??? mana taknya. lama sudah tak menghasilkan sajak... ideanya cuma tajuk sahaja. hahahahha... ketawa sendiri la nampaknya...

bebanan kerja membuatkan aku tidak dapat fokus untuk menghasilkan sajak ketika ini... aiiiiiikkkk, cakap nak jadi sasterawan??? nak jadi sasterawan mesti lah sentiasa menulis... huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu... 

judul sajak memang sudah banyak tersimpan dihelaian microsoft office word ni... hurmmm... bila agaknya nak siap. betul kata orang, nak menulis memang bergantung pada mood. kalau mood tenang memang mudah kalau hendak menulis. tapi kalau dah serabut dgn segala bebanan ni memang tidak mampulah nak selesaikan kerja yang memerlukan otak untuk berfikir ni. kan?????

 apapun, semoga segala kekusutan kembali terlerai. Aamiin.

Si baju Melayu

Tika denai ini kita susuli
Berbagai ranjau onak berliku
Dicipta dek keserakahan manusiawi

Begitu Banyak insan tertindas
 Atas alasan memikul tugas
Terlenakah kita bila tangisan menghingar?
Membadakkah kita bila laungan simpati membadai?

 Mengapa bunga yang terbaik ini bisa busuk
 Bila tamak mencelak mata? Mana kotak akalmu?

Mana Hang Tuahmu?
Mengapa Jebat itu dibangunkan?
Hingga rusuk telagah rusuk
Hingga kepala membenam kaki

 Bangunlah si baju melayu
Penuh suci menjunjung titah Illahi
Penuh bangga di pertiwi jaya ini
Penuh bergaya menghunus keris terbilang
Atas nama si baju melayu

 Sedarkah kita bahawa kita membuntal
Sedangkan ranting dipijak condong nk patah ke bumi
Janganlah begitu
Berbudilah kita sesama
Membina impian
Membina harapan
Wawasan terbilang 

Berkata kita pada tugu merdeka
ingin setia sepanjang usia
Tapi, bila mata digelapkan Oleh wangian duniawi
mengapa kita bisa ditiup angin

 Terbinakah empayar keagungan bangsa,
Jika kita mengangguk sahaja?
Teguhkah pasak jati diri nusa,
Andai janji tidak dikota?
Tegakkah panji keamanan negara,
Jika diri diperhamba nafsu durjana?

 Hari ini juga
Angkara rasuah
Klcc bakal runtuh
Putrajaya yang dibangga bakal roboh
Menjejak langkah empayar Melaka yang rapuh.

 Ahhhhhhhhhhhhh…
Katakan tidak kepada rasuah durjana ini
Rasuah ini membunuh Negara
Rasuah ini membakar si baju melayu

 Bangun…Bangun…Bangun…
Jangan dibiar ternoda rasuah
Jangan dikotori bisikan iblis terlaknat
Jangan dihancuri oleh runtuhan tembok tamadun palsu yang dibina

 Ingatlah si baju melayu
Pakaian mu itu malu
Pakaianmu itu agamamu
Pakaianmu itu Melayu

 Hasil nukilan 
KAUs (Khairul Azhar Usof) 

 p/s : Sajak Pertama di UPSI.. Johan Sajak SPRM UPSI sem 1.

Friday, 11 October 2013

Hantu Cik Bedah / Sweet Ten Ten / UPSI STORIES




nk share fakta angker sket hahaha


-tarikh misteri kat upsi x silap ak pada 10 oktober
-dulu dak2 tinggal kolej2 kat kampus semua dibenarkan balik, sbb malam 2 bnyk bnda berkeliaran.. (xpelik kea nape kolej kdiaman xde kat kampus n rumah2 dkt ngan pintu blakang 2 tiada penghuni skarang)
-"kalau nak nampak antu tu pada tarikh 10 oktober tu, pada waktu tengah malam cuba tengok bawah celah kangkang tengok bumbung bangunan suluh budiman tu, akan nampakla..... " (copy dari salah satu forumm... x taw betol ke tak..)
-"kes budak nie bunuh diri sebab kecewa dgn pakwe dia yang hamilkan dia..dia terjun dari bangunan....tak leh bagi tau...bagunan tu stil ader..bilik pompuan tu pun masih ader...dulu tu bangunan asrama..now dah tak der asrama dalam kampus utama...anak dia plak dia letak kat loker...mati gak...setiap kali 10.10 roh dia akan merayau cari pensyarah yang hamilkan dia tu...semo lecturer disuruh tuk kosongkan bangunan canselori b4 maghrib (agaknya)..." (copy kat salah satu forum dlm iluvislam)
-tmpt2 yg dikatakan byk berlaku TU, fakulti bhasa,TS(bnyk kuliah kat c2 2...),pusat ICT, bgnan suluh budiman...

hehe saje nk share sket2.. sbb da masuk bulan oktober nie haha.. kalau nk jalan sorang2 kat kampus 2 hati2 yea..


p/s: tepuk dada, tanya iman 
credit: Himpunan Cerita2 Seram Universiti

n page Unit Aduan Pelajar UPSI - Private 

Monday, 7 October 2013

Sajak Patriotik : DEKLARASI KEMERDEKAAN


ini bukan medan insani leka merawat cinta
ini adalah sanggar saujana taman maruah
hamparan penuh ujian maha getir
menebus kesilapan dan menggilap peribadi
dalam keikhlasan nurani penuh seluruh
menyelak album diri dalam tafakur yang jauh
dari garisan cakerawala yang indah
dan melakar rindu iltizam perwatakan sejarah

musibah apakah yang meledak bumi jadi sengketa
hingga cermin kehidupan pecah berderai
seluruh jiwa tersula menahan pedih derita
dan leher bangsa terkelar pedih
kita terusir jauh bagai murba tak bermaruah
sembunyi di rimba diri terketar di gua masalah
hingga bertebaran bagai batu melata

tanyakan pada hati: adakah takut mati?
tanyakan pada jiwa: arah manakah distinasi?
tanyakan pada akal: adakah cuma bertawakkal?
tanyakan pada bangsa: akan merdekakah kita?

kita pasti merdeka! ujar lelaki perkasa
lelaki perkasa tak rela kehilangan bangsa
lelaki perkasa tak rela agama dipersenda
lelaki perkasa tak rela jadi budak hamba
lelaki perkasa tak rela bertuan bangsat tercela
lelaki perkasa rela kehilangan arca dan cinta
lelaki perkasa rela kehilangan ladang dan bendang
lelaki perkasa rela kehilangan kasih dan sayang

demi kemakmuran daerah tercinta
lelaki perkasa rela menelan pasir kata
dalam tuduh derhaka!

peti hayat derita yang terkuci sekian lama
akhirnya terbuka: bergema laungan merdeka
merdeka! merdeka! merdeka!
tapi sudah merdekakah kita dengan hanya
pekik raung penuh tegar dalam pengertian entah apa-apa
tanpa rasa pengisian makna yang diuji pada janji
seperti di petak-petak silangkata terbiar oleh akal yang cela
di kesempatan ini sebelum memuncak kesibukan
aturkan buahfikir dalam nafas kesabaran
rajutkan tali ingat ~ muhasabah diri mengisi nirmala cita
dalam tulus mengikut logik akal di antara puncak kelam
dan menegak songsang wujudkan istiqamah dalam iktikad diri
agar jaring keliru menutup ruang terserlah indah
ruang-ruang kosong penuh kegelapan ini akan kembali ceria
disaluti mutiara indah cahaya!

ONN ABDULLAH
Antologi Jamung Merdeka

2005

Sajak Patriotik : KE RUANG KATARSIS

Sesudah mengisi mimpi sesia di ranjang nyedar
apakah yang sempat kita kutip lewat darah dan air mata
poyang moyang yang tumpah ke cangkir resah

resah menggeliat ke tanah
resah menggeliat ke rimba
resah memulas ke tulang bangsa.

Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
membiarkan anak-anak keridik mencuri meresik
malinja dan mahsuri di bendang galauan
hinggap gugup mengatur genta pertama

gugup lahir di mata kita
gugup lahir di suara kita
gugup membiak di mana-mana.

Kita tidak agi pernah bertanya kepada manusia
harus jadi manusia tanpa menolak kebenaran untuk jadi
manusia yang tegar meniup seruling kemanusiaan
yang ligat memetik kecapi keluhuran
kerana kita lupa apa yang tersimpan di album bangsa

album bangsa pernah menyimpan sejuta potret luka
luka berpinar ke nyali jagat
luka berputar ke rohaniah umat
luka menyentak haluan kiblat.

Esok kita bakal menggali tanah
dan menggalas cangkelong maut dari kulit sendiri
ke manakah bangkai dosa akan dikirim
ke kali tujuh penjuru gunung
atau ke laut tujuh penjuru tanjung
sedang kita pernah menari ala canggung maharisi
di kaki bicara nihilisme. Sempurnakah kekesalan kita dengan
melimpahkan air mata nanah ke luka bangsa?

Jerit kita nanti cuma tulang-tulang yang tidak sempat ditalkinkan
pada saat pertama lolong angin tenggara memintal duka bersama
pekik kita nanti cuma darah-darah yang tidak sempat dikebumikan
pada saat pertama raung hujan selatan
menganyam gugup yang bergantungan di dada.

Mari kita lagukan canggung katarsis
arena kita nanti bukan lagi saujana padang lalang

muzik kita nanti bukan lagi tabuh sayap merpalang. Ayunkan roh anak ke pintu hakiki dodoikan nyali anak ke perabung maknawi temani tidur mereka dengan mimpi-mimpi wangi dan selimut iman dari Tuhan.

 Zaen Kasturi

Malam Tautan Kasih PERBAYU UPSI

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, masih sempat untukku merasakan Malam Tautan Kasih (MTK) ini buat kali ketiga, mungkin juga ini kali terakhir untuk aku merasai saat ini... sedih pula bila mengenangkan perjalananku di sini makin menuju akhirnya. hurmmmmmmmmmmm

Alhamdulillah juga, MTK ini dikelola oleh adik-adik semester tiga yang sememangnya mempunyai komited yang tinggi dalam melaksanakan tugas. Mana taknya, semua pelajar bahasa Melayu untuk batch dorang suma bayar. huhhhhh, dalam fikiran aku bila dinyatakan hal ni sudah semestinya ni adalah MTK yang grand. Penyertaan teramai.

"Colour Blocking" aikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk,,, owhhhhhh, ni la tema untuk malam MTK tuuu... tak tahu??????


Colour Blocking lebih kurang macam bangunan di atas tu la...
 huhu... tu gambar Kolej Harun Aminurrashid,
 kediamanku sampai sekarang ni.

Tujuan aku menulis entry ini adalah sebenarnya untuk berkongsi gambar bagi menggambarkan kemeriahan Malam Tautan Kasih ini... nahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!

Geng2 Tari Bayu. Jatuh bangun aku bersama mereka.
dari kiri : Senah, Faradi, Rogayah, Umbrella, Jirin, Janun, Osman.


Tieyrah, Ainaa, Syazz.
dorang ni hebat jgk... menyanyi, dah layak buat album dah...


 Persembahan adik-adik sem 1. 



Antara yang layak dikatakan busana terbaik bagi pandangan mata aku






Gambar-gambar lain





Geng2 lelaki sem 5. semuanya 26 org.

Ahli Jawatankuasa PERBAYU bersama penasihat.



jadi model japp... jgn jeles


tangkap curi2

bersama junior sem 1... suruh buat gaya apa ntah.. hahah.

bersama rakan sekolah



sekian terima kasih




Friday, 20 September 2013

Perjumpaan Khas Warga UPSI bersama TPM.

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, untuk entry ni saya cuma nak berkongsi sedikit apa yg berlaku, keadaan, dan pengharapan sepanjang program ini.

Seperti biasa, setelah berita tentang program ini tersiar di UPSI Portal, ramai mahasiswa/i UPSI yg mengupdate laman facebook milik mereka dengan pelbagai pertanyaan yang akan diajukan kpd YAB TPM terutamanya isu yang berkaitan posting ataupun penempatan graduan dalam bidang pendidikan. Terdapat juga soalan-soalan yg cuba meminta penjelasan tentang graduan DPLI dan GSTT dan sebagainya.

Hari kejadian menyaksikan kami sebagai crew mmg datang awal. Alhamdulillah, Dewan Besar UPSI sedikit-sedikit menjadi penuh dengan kehadiran mahasiswa/i, dan staf2 UPSI... Alhamdulillah juga target utk mendapatkan kehadiran sama bilangan dengan kerusi di dalam dewan tercapai ( erkk,,, yakin ja,,, ada jugak kerusi yg kosong).

Kehadiran YAB TPM diiringi oleh Menteri Besar Perak dan N. Cancelor UPSI Prof Zakaria disambut meriah. ketibaan sekitar jam 10.30 pagi itu memberi keyakinan kpd siswa/i agar mereka dikhabarkan berita yag gembira oleh TPM.

Ucapan alu-aluan telah dilakukan oleh Naib Cancelor UPSi. Beliau banyak menyebut palbagai bentuk pembangunan di UPSI meski masih dalam perancangan dan ada yg sedang dibangunkan... Antaranya Kompleks sukan, sekolah makmal dan lain-lain.



`gambar in diambil sendiri oleh saya


~ seterusnya akan dtg, xsempat pula.. ada kelas

Thursday, 19 September 2013

SEJARAH PEKAN SIK




Sik sebenarnya berasalnya daripada perkataan Arab 'Syed' atau 'Syeikh' , dan juga disebut dalam loghat Patani Kelantan ianya berbunyi Sik . Sebutan diantara berbunyi Sik atau Saik. Rombongan mubaligh itu berketurunan Wan Ibrahim Mekong. Mubaligh-mubaligh Arab telah meneroka petempatan di Pekan Sik. Mereka berhenti dan singgah dengan perahu di Lubuk  Tok Keramat, Sg. Chepir berdekatan dengan Stesen Minyak Shell sekarang di Pekan Sik. Mereka telah mendirikan perkhemahan di sebuah pada dikenali sebagai Padang Tok Sheikh dan tapak ini kemudian nya berkembang menjadi sebuah penempatan dan merupakan pondok pertama di Daerah Sik. dan mungkin yang pertama di Negeri Kedah Darul Aman. Padang Tok Sheikh kini terletak berhampiran dengan Masjid Pekan Sik dan telah dibangunkan sebagai Kompleks Pejabat Agama Daerah Sik.



Antara kemudahan di Pekan Sik.. banyak lagi... gambar ni ja ada... hehehe



Monday, 16 September 2013

.Mengimbau kenangan silam aku di Kg. Sungai Batang

Aku dilahirkan pada tanggal 6 Jun 1991 di Kampung Baru Sungai Batang... erkkkkkkkk!!!!!! bukan lahir dihospital ker????? hahaha... aku pun xtanya mak aku, mungkin aku lahir di klinik di kampung tapi kemungkinan besar juga aku dilahirkan di rumah. Memang sudah menjadi kebiasaan. Menurut ibuku, aku dilahirkan pada waktu petang dan sebab itulah kulitku terlebih cerah daripada adik beradik yg lain.. hahaha... mengarut semua itu. Nak tahu apa yang pelik lagi ketika aku dilahirkan??????

.
.
.
.
.
.

hurmmmmmm... perkara pelik yg lainnya apabila aku dilahirkan adalah selepas aku dilahirkan aku tidak menangis mahupun mengeluarkan apa-apa bunyi. errrkkkkkk, mak aku fikir aku dah bisu.... tapi Alhamdulillah, tak lama kemudian aku dah mampu berteriak... mesti mak aku gembira time tu.. hehehehe... rasanya sebab tu jgk sekarang ni aku ni kuat berleter... hahahahha.

" Khairul Azhar" demikianlah nama indah yang tercitra melaui ilham kakakku yang kedua... Alhamdulillah nama indah ini berkembang mekar seumpama bunga-bunga yang indah membawa kebaikan yang bertambah-tambah... hehehe.. over lebih plakkkkkkk... hehehe...

Membesar sebagai kanak-kanak di Kampung Sungai Batang sememangnya satu perkara yang tidak akan aku lupa sampai bila-bila. Kehidupan di Kampung sangat best dan menarikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.... tiada kata-kata yang mampu aku gambarkannnn... mandi sungai, main guli, panjat pokok, main dalam bendang, tangkap ikan karim (pelaga), main tol (galah panjang), main jirapoint( nak eja xreti) dan macam2 lagi la kalau mainnnn termasukla main masak2.. hahahha... membesar bersama rakan-rakan membuatkan hidup ini lebih bermakna. Kehidupanku bersama keluarga yang bukan kaya-raya membuatkan aku banyak belajar untuk hidup berdikari dan belajar untuk menjadi yang terbaik.

Pada tahun 2003, kami sekeluarga berpindah ke penempatan baru iaitu Bandar Baru Beris Jaya yang mana Kg Sungai Batang sudah dijadikan empangan takungan air yang kini dikenali sebagai Tasik Beris. huhhhhhhhhhh... sedih tak terkata, kampung yang banyak mengajar erti hidup kepada ku kini tiada lagi ditenggelami air. nak nangisssssssssssssssss.............................................................................


Inilah rupa Kg. Sungai Batang yang sudah berubah menjadi Tasik Beris.


sampai di sini saja coretan ringkas hidupku di Kg Sugai Batang.