Followers

Friday 10 October 2014

CERPEN : Assalamualaikum Cikgu (Episod 1)


JUMAAT itu permulaan untuk aku suntik jarum kenangan pada indahnya lapangan SMK Seri Ampang. Arggggggghhh cepat betul masa berlalu sedangkan aku belum bersedia untuk bergelar seorang guru praktikum. 


Bangunan sekolah yang tersergam indah seakan-akan mengerti betapa semangatnya aku untuk mendaftarkan diri di sini. Hamparannya yang hijau begitu mempersonakan. Jelas kelihatan susun letak bangunannya yang kemas bagai memekik "cepatlah kaudaftarkan diri". hahahaha. Gedebukkk!!! lantas bunyi yang kuat itu mengetuk aku daripada terus berangan-angan. Kulihat sahabatku Jimmy sudah terjelopok di mulut koridor. "Apa yang kaubuat dalam  longkang ni Jimmy?" keluar soalanku yang agak bodoh. Lantas aku hulurkan tangan untuk membantunya. Syukur sekali kerana dia tidak mengalami sebarang kecederaan.


      Walaupun berat aku memimpinnya untuk sama-sama ke bilik pengetua. Sampai sahaja di sana kami terus dipelawa masuk dan disambut dengan baik sekali. Jelas hal ini begitu menenangkan hati yang pada awalnya seperti katak yang melompat-lompat hendak keluar daripada periuk yang panas. Buruk sekali imaginasi aku. Beberapa majalah dihulurkan untuk kami belek. Banyak juga amaran dan nasihat yang diberikan kepada kami. Malah beliau juga turut menyatakan beberapa tarikh penting untuk sesi praktikum kami. Dengan dungunya kami pun menyalin setiap tarikh-tarikh yang diberikan. "tak payah salin! macam budak-budak" tempelak tuan pengetua menyebabkan imej-imej kambing yang sedang ketawa terpancar pada riak muka kami.

       Usai sahaja berkenalan bersama pengetua maka kami pun cepat-cepat untuk keluar bagi mengoyak rasa kekok sepanjang berada di dalam bilik yang terlalu sejuk itu. Kami mengambil peluang untuk tidak terus pulang sebaliknya meronda-ronda di kawasan sekitar sekolah bagi melihat-lihat agar tidak sesat pada hari Isnin ini iaitu hari yang secara rasminya aku, Tengku Hilmy Asnan bin Tengku Ahmad dan Christhoper Jimmy Leong akan bergelar sebagai GURU PRAKTIKUM.



      "Kain pelekat lalala, kain pelekat lalala, lalalalala" Jimmy makin kuat menyanyi menandakan hatinya cukup gembira. "nasib baik kaududuk dibelakang dan angin bertiup ke belakang Jimmy" bisik hati Hilmy yang tidak sanggup lagi didendangkan suara Jimmy yang kurang cukup garam dan gula itu. Hilmy terus deras membelah angin dengan menunggang motosikal honda petaknya yang sentiasa berkilat itu, Itulah harta yang paling Hilmy sayang walaupun ayahnya beberapa kali mempelawanya untuk membeli kereta dan motosikal baharu namun di tolak oleh Hilmy.

      "Bagaimana hari ini jumpa pengetua?" tanya Haikal. Baru sahaja Hilmy membuka mulut, Jimmy lebih cepat menjawab "OK saja".  "Ya OK saja" balas Hilmy dengan tidak bermaya.

        Hilmy terus memandang longgokan barang-barang yang masih tidak dikemasnya. "Nak buat tahi mata dulu ke nak titikkan peluh petani dulu" syaitan mula menggetus jembalang malas dalam diri Hilmy. Namun, Hilmy gagahkan diri untuk mengemas barang-barang yang baru sahaja sampai dari Tanjung Malim ke rumah sewa mereka yang telah ditempah sebulan yang lepas. Jimmy juga tidak melepaskan peluang untuk mengemas barang bersama sahabat-sahabat yang lain iaitu Haikal, Aiman dan Rudi. Selesai sahaja mengemas rumah dan barang-barang akhirnya dunia mereka gelap dan lenyap bersama-sama rasa letih masing-masing.


ISNIN mula menampakkan bayang-bayang gusar pada awannya yang mendung. Alis-alis langit mula mengalirkan air mata jernih. Namun, lumrah alam ini bukanlah persoalannya sebaliknya badai yang sedang mengganas di hati-hati bakal guru praktikum makin bernada rakus.

"Kausudah sedia Jimmy" tanya Hilmy. Setelah diboncengnya Jimmy atas motosikal maka menderulah mereka  sambil digigit-gigit rasa sejuk dan nyaman subuh hari. Seawal 6.40 pagi mereka tiba di sekolah jelas menunnjukkan walaupun risau mereka tetap bersemangat.

            Sewaktu bergegas mengisi ruang kehadiran pada buku laporan kehadiran, terdapat cikgu muda sedang beratur di belakang Hilmy. "Guru praktikum jugak ke?" dengan ramahnya dia bertanya. "Tidak, saya pengetua" dengan tenangnya gadis berbaju kuning yang di atas bibir kirinya bernoktah tahi lalat itu cuba berseloroh. Mereka berdua terus ketawa bagai syaitan yang sudah mendapat mangsa. "Grrrrrrrrrrrrrrrrr, owh nak main-main?" getus hati Hilmy dengan nada paling buas. Namun, ketawa mereka terhenti apabila kelibat pengetua menerpa di birai pintu. Masing-masing bagai pokok semalu yang menguncup apabila disentuh dan terus beredar daripada situ apabila selesai mengisi nama.

             "Mereka ni mesti guru praktikum juga kalau guru tetap mestilah pagi tadi hanya menghulurkan jari manis pada mesin untuk discan saja" makin kuat rasa ingin tahu Hilmy. "Woit Hilmy kaunakpergi makan tak?" terus pertanyaan daripada Jimmy itu memukul benaknya yang sedang berkhayal tentang dua gadis yang awal-awal lagi sudah membulinya. Kelibat Jimmy sudah tidak kelihatan maka dia terus mengorak langkah dengan laju. Disebabkan terlalu laju dia tidak dapat mengelak daripada terlanggar seseorang di muka pintu bilik guru. "Cisss, budak baju kuning ni lagi!" getus hati Hilmy. Waktu itu matanya terus berpinar-pinar melihat kawasan sekitar agar tiada orang yang melihatnya sedangkan gadis yang belum sempat bangun itu. ketika itu sempat dia melihat tag nama yang tertera Hanis pada gadis baju itu.

          "Dasar lelaki tak guna" Jerit Hanis dengan agak kuat dan terus meninggalkan Hilmy yang masih terpinga-pinga atas tindak-tanduk Hanis yang agak pelik tu.

           Hilmy kini terbeban rasa ingin memohon maaf yang begitu berat sekali. "Bagaimanakah caranya?" soalan ini terus menghantui Hilmy berhari-hari kerana Hanis sentiasa mengelak daripada terserempak dengannya.

_______________________________________________________________________ EPISOD 1
Nantikan episod kedua untuk mengetahui apakah yang bakal berlaku.

CERITA INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA DAN TIADA KENA-MENGENA ANTARA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENGHADAP ILLAHI.

"Assalamualaikum cikgu" ( To be Continued)

2 comments:

  1. hurmmm ... i think ..this story not to bad la .. nama yang digunakan pown nice ..permulaan yang menarik .. chaiyokkk ..

    ReplyDelete

hAi KaWaN yAng cOMel, TingGalkan KOmEn LepAs Baca yer, SaTu PuN Ok. :)