Followers

Monday 13 October 2014

CERPEN : Assalamualaikum Cikgu (Episod 3)



Diselak-selak surat khabar itu berulang kali. Angin kipas angin membuatkan helaian surat khabar menampar mukanya  lantas membuatkan Hilmy tersedar daripada layanan perasaannya yang bercampur-baur itu. Ternyata berat sekali tanggungjawab untuk dia menjadi pengerusi majlis tanpa komitmen daripada Hanis. "Mana kau Hanis?" Dia mengeluh panjang.

            Keletah dan gelagat Hilmy diperhatikan oleh Rudy. "Katak tepikau tu Hilmy" Rudi mula berkata. Hilmy yang pada awalnya terbuai oleh perasaannya bingkas bangun bagaikan bom atom jatuh di Hirosima. Nasib baik kain pelikat yang disarungnya tidak terlurut ke bawah juga. Kalau tidak makin besarlah ketawa Rudy yang memang berniat hendak mengenakan Si Mat Bunga itu. "Cis, kurang ajar punya mamat Indon" gigi Hilmy dikancing kuat. Bermulalah sesi kejar mengejar antara dua makhluk tuhan paling kebudak-budakan itu. Tiba-tiba hasrat Hilmy untuk mengetuk kepala Rudy tidak tercapai apabila telefonnya berdering.

               Ditatap pada skrin telefon bimbitnya tertera Hanis Sipi lantas Hilmy terus mengangkatnya. Ingin sahaja gunung berapi yang sedang menggelagak dalam dirinya dihemburkan. Ternyata dia tidak terdaya apabila terdengar suara sayu meminta maaf. "Maaf Hilmy, aku tidak boleh menjadi pengerusi bersamakau" Hanis bersuara sayu lantas mematikan panggilan. Hilmy terkesima dan terus berdiri tegak tanpa kata.

           "Hanis telefonkau?" Jimmy bertanya. "untunglah ada buah hati merindui" Rudy terus menyampuk. "Diammm!!!" Tidak semena-mena Hilmy menempit. Suasana ketika itu bagai dihentikan waktu. Semua orang bagai batu yang diinjak-injak dan tidak mampu bersuara sekalipun. Hilmy terus mencapai kunci motosikalnya dan terus lenyap tanpa sebarang tanda sambil diperhatikan oleh mata-mata sahabatnya yang sedang berkelip-kelip.




Motosikal ditunggang Hilmy ke sekolah dengan paling perlahan. Manakala Jimmy pula bagai beruang koala yang bergayut pada dahan pokok. Dia masih tidak mampu bersuara. Suasana atas motosikal lengang tidak seperti biasa kerana sebelum ini mereka masing-masing akan menceritakan pengalaman di dalam bilik darjah.

Keadaan itu dibawa hingga ke bilik guru. Jimmy tekun meneliti bahan yang akan diajarkan kepada pelajarnya manakala Hilmy termenung sambil ditangannya terdapat teks pengacara majlis sempena Sambutan Hari Kemerdekaan. Walaupun, Hanis tidak membantu tetapi dia tetap gigih menyiapkan seorang diri. Perkara yang dirisaukan adalah keyakinannya untuk berhadapan dengan orang ramai. Sewaktu di universiti dia tidak pernah melibatkan diri dalam bidang-bidang pengucapan awam. kalau dipelawa pun pasti pelbagai alasan yang diberikan daripada alasan paling munasabah hinggalah alasan kucingnya hendak beranak. Tapi kini dia terpaksa menempuhnya sendirian.

"Hilmy, aku akan menggantikan tempat Hanis. Akak Rahmah yang suruh" Emel bersuara lembut. "Hmmm baiklah" balas Hilmy spontan. "Nasib baik kauada Emel, kalau tak si Hilmy ni muka macam cengkodok hitam yang dilenyek-lenyek" Jimmy cuba memeriahkan suasana. Wajah Hilmy ketika itu memang seakan-akan cengkodok sambil jelingan tajam diberikan pada Jimmy menandakan moodnya masih tidak berapa baik.

Memandangkan esok adalah harinya, jadi mereka tidak mempunyai banyak masa untuk berlatih. Habis waktu di sekolah dicuri untuk berlatih. Segalanya mereka rancang dengan baik. Nampaknya Emel ini lagi mudah untuk bekerjasa sama berbanding Si Katak Pisang itu. "Ahhh, malaslah nak fikir tentang dia" bisik hati Hilmy.



Sambutan Hari Kemerdekaan berjalan dengan lancar. Walaupun Hilmy merasakan dialah pengacara paling teruk pada abad ini tetapi dia tetap menerima pujian yang menggunung. Dia hanya mampu melemparkan senyuman paling lebar yang cuba disorok paling dalam ketidakikhlasannya itu.

"Terima kasih Emel, kalau tiadakau mesti teruk aku kena bahan dengan budak-budak" ucap Hilmy paling syukur. "Aku nak tanya ni, mana Si Katak Pisang tu?. Lama sudah aku tidak nampak?" Tanya Hilmy penuh pengharapan. "Kau tidak tahu?. Ayah dia baru meninggal dunia". Jawapan daripada Emel itu membuat rasa bersalahnya berselirat bersarang atas pohon egonya.

 "Ya Allah, teruknya hambaMu ini" Hilmy dihimpit penyesalan.

_____________________________________________________________________-_____EPISOD 2
Nantikan episod seterusnya untuk mengetahui apakah yang bakal berlaku.

CERITA INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA DAN TIADA KENA-MENGENA ANTARA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENGHADAP ILLAHI.

"Assalamualaikum cikgu" ( To be Continued)




No comments:

Post a Comment

hAi KaWaN yAng cOMel, TingGalkan KOmEn LepAs Baca yer, SaTu PuN Ok. :)