Followers

Monday 3 November 2014

CERPEN : Assalamualaikum Cikgu (Episod 4)


Akibat terkesan dengan kesilapannya, Hilmy sering menjauhkan diri daripada Hanis. Dia tidak mampu untuk mengeluarkan walaupun sepatah kata di hadapan Hanis. Jika ada hal pun, pasti Jimmy yang menjadi posmen karatnya. Hari-hari dilalui seperti biasa. Masing-masing sibuk dengan tugasan yang setiap hari semakin membukit. Hilmy juga makin seronok menjadi seorang guru. Hari-harinya diisi dengan penuh bermakna bersama rakan-rakan dan pelajar.

         "Cikgu malam ini jom pergi main rollerblade di Dataran KTM nak?" Amin bersuara dari belakang. "hmmm nanti saya berikan jawapan" sahut Hilmy spontan. Memandangkan dia memikirkan pada malam ini mereka tiada sebarang urusan maka mereka mengambil keputusan untuk meluangkan masa bersama Amin.

            Dalam cahaya yang samar-samar, kelibat Amin dicari memandangkan mereka agak lewat tiba di tempat yang telah dijanjikan. Hampir lima minit mereka menyelit-nyelit di celahan manusia yang memenuhi segenap ruang itu. "Hai cikgu, janji Melayu yerrrr??? Amin menemplak dari belakang. "Hai kamu ni Amin, kami ada hal tadi" jawapan bersahaja yang diberikan Jimmy. "Jomlah kita main" Hilmy nampaknya tidak sabar walaupun dia tidak pernah sekalipun bermain kasut roda itu. Pasti detik itu akan membuahkan rasa lucu yang terpahat dalam ingatan mereka.

          Selepas menyarungkan kasut roda, Hilmy dan Jimmy mula bangun. Alangkah menyakitkan apabila mereka berdua tidak dapat berdiri dengan baik sehinggakan kepala kedua-duanya masing-masing terhantuk dan akhirnya jatuh ke tanah. Ini bukan tupai yang jatuh sebaliknya memerang yang terjun ke dalam air. Gelagat mereka berdua ditertawakan oleh orang-orang disekeliling termasuklah Amin. Dengan muka yang kemerahan mereka cuba untuk menyembunyikan rasa malu yang seolah-olah tahi lembu tertempek di wajah mereka. Hilmy cuba bangun semula tetapi kakinya tertolak ke hadapan dan menyebabkan badannya tidak stabil lalu terlanggar seorang perempuan yang datang dari arah belakang. Hilmy bernasib baik, perempuan tu tidak mengelak sebaliknya menyambutnya.
            “Astaghfirullahal azim, maafkan saya puan” kata-kata meluncur laju dari mulut Hilmy lantas menyebabkan dia dilepaskan. “Cis, katak pisang rupanya!” Hilmy menyedari bahawa wanita yang menolongnya tadi adalah Hanis.  “Owh awak, lain kali kalau tak tahu main tak payah nak main” Hanis mula membalas dan terus meninggalkan Hilmy sambil menggayakan aksi bermain kasut roda bagi  menghangatkan lagi hati Hilmy.
            Kaki Hilmy terseliuh dan dia tidak dapat lagi meneruskan permainannya dan hanya dapat melihat gelagat-gelagat rakan dan anak muridnya dari jauh. Sambil menghirup air kelapa dan mengurut-ngurut kakinya yang sakit itu, Hilmy memikirkan tentang cara untuk dia meminta maaf kepada Hanis akan segala kekhilafannya. 
            “Dah pandai ker?” soalan diajukan Hanis dari belakang menyebabkan Hilmy bagai dihempap kebingungan. “Hurmmm, biasa-biasa saja” Hilmy membalas. “Hurmmmmmm, Hanis saya nak minta maaf kepada awak atas semua kesalahan saya sebelum ini” Hilmy akhirnya meluahkan segala kebuntuan yang berselirat di dalam kepalanya selama ini. “Owh, saya dah lama maafkan awak” Hanis membalas bersahaja. Ternyata kata-kata Hanis itu membuatkan hatinya bersorak gembira.
            “Puas aku carikau, rupanya di sini bermadu asmara”, Emel mengusik dari belakang. “memandai saja” Hanis membalas sambil tangan kanannya menampar bahu Emel dengan agak kuat. Hilmy tersenyum melihat gelagat katak-katak yang sedang bertamparan itu. Tiba-tiba Hilmy terkhayal pada saat melihat bibir merah yang sedang tersenyum, lesum pipit yang dalam, dan gelagat keanak-anakan Emel. “Aishhh, kauni dah mengapa Hilmy?. Hilmy menerjahkan soalan yang menampar lamunannya. “Hilmy, dari tadi aku lihat kauasyik memandang Emel saja, ada something ke ni? Soalan Jimmy lagi menghempap Hilmy dan akhirnya menyebabkan suasana menjadi kekok dan pelik.
            “Dah lewat ni, nanti nak hantar Amin lagi. Jom kita balik.” Hilmy cuba mengubah topik. Sepanjang perjalanan pulang mereka berdiam seribu bahasa. Walaupun keletihan Jimmy sempat memandang gelagat Hilmy yang tersenyum sendirian. “Ai, dah jumpa dengan puteri katak idaman ker?” Jimmy bertanya namun sedikitpun tidak dilayan oleh Hilmy.
           

            Keesokannya makin parah apabila setiap kali bertemu Emel, gelodak perasaan Hilmy tidak keruan. “Meskikah aku luahkan perasaanku ini?.” Hilmy kebuntuan. Namun, dia cuba merahsiakan segala-galanya dan meneruskan tugas seperti biasa. Sewaktu terserempak Emel, dia mula rasa kekok. Emel pun merasakan sesuatu yang pelik sehinggakan dia menceritakan kepada Hanis tentang perasaan yang tidak enak itu. “Aku sedang sibuk nak siapkan RPH ni, nanti kita sembang” Hanis tiba-tiba sahaja membalas dengan nada yang kurang senang. 

_____________________________________________________________________-_____EPISOD 4 
Nantikan episod seterusnya untuk mengetahui apakah yang bakal berlaku.

CERITA INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA DAN TIADA KENA-MENGENA ANTARA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENGHADAP ILLAHI.

"Assalamualaikum cikgu" ( To be Continued)
       

No comments:

Post a Comment

hAi KaWaN yAng cOMel, TingGalkan KOmEn LepAs Baca yer, SaTu PuN Ok. :)